Tekstgrootte
De PCSV hecht aan een goede hantering van de klachtenregeling en een goede toegankelijkheid voor personen die onvrede ervaren. De PCSV ziet een klacht als een kans om de organisatie verder te verbeteren of om duidelijk te maken waar onze grenzen liggen. Daarom zullen we in eerste instantie dit intern proberen op te lossen.
Er zijn veel betrokkenen bij een schoolorganisatie: leerlingen, ouders, medewerkers, directie, stagiaires, enz. In die intensieve communicatie kan er wel eens iets misgaan. PCSV hecht eraan dat zoveel mogelijk de normale wegen bewandeld worden om in goed overleg misverstanden of ongenoegen weg te nemen. Het gaat dus om een goed sociaal verkeer waarbij anderen nimmer de indruk mogen hebben gemanipuleerd te worden. Problemen dienen bij voorkeur op de juiste plek en zo mogelijk laagdrempelig opgelost te worden. Dat kan vaak in goede samenspraak tussen ouder en leerkracht.
Het bestuur van de PCSV heeft een functionaris van de GGD als externe vertrouwenspersoon aangesteld. Vanuit het oogpunt van zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en deskundigheid is gekozen deze persoon buiten de eigen organisatie te zoeken.
De externe vertrouwenspersoon gaat inhoudelijk op de klacht in en gaat na of er door bemiddeling een oplossing gevonden kan worden. Hij/zij gaat na of de gebeurtenis aanleiding geeft tot het indienen van een klacht bij de landelijke klachtencommissie en helpt met het opstellen daarvan. Hij/ zij verleent bijstand bij eventuele aangifte bij politie of justitie. Hij/zij werkt onder geheimhouding en geeft gevraagd en ongevraagd advies aan het bestuur. Hieronder de gegevens van de externe vertrouwenspersoon voor onze school:
De externe vertrouwenspersoon voor onze school is te bereiken via de GGD Hollands Midden:
Secretariaat PZJ, telefoon088 308 3342, e-mail:externevertrouwenspersoon@ggdhm.nl.
De PCSV heeft zich aangesloten bij een Landelijke Klachtencommissie.
Landelijke klachtencommissie Protestants Christelijk Onderwijs
Postbus 82324, 2508 EH Den Haag
Tel:070 - 3861697
Het secretariaat van de klachtencommissie is telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 9.30 tot 15.00 uur.
De totale PCSV- klachtenregeling, compleet met een klachtenformulier staat in het Personeelsbeleidsplan beschreven en dat ligt ter inzage op school.
Ook is verdere informatie te vinden op: www.gcbo.nl ( geschillen commissie bijzonder onderwijs)
De vertrouwensinspecteur adviseert en ondersteunt leerlingen, docenten, ouders en andere betrokkenen bij klachten rond seksueel misbruik, seksuele intimidatie en ernstig fysiek of geestelijk geweld. Bij een vermoeden van seksueel misbruik is een school wettelijk verplicht contact op te nemen met de vertrouwensinspecteur. Ook voor vragen of meldingen over discriminatie en radicalisering kunt u terecht bij de vertrouwensinspecteur. De vertrouwensinspecteur is alleen voor vertrouwenskwesties tijdens kantooruren bereikbaar op tel. nr.0900-1113111