Tekstgrootte
Kinderen horen met plezier naar school te gaan. Om goed samen te kunnen spelen, leren en werken moeten er afspraken gemaakt worden. In alle groepen gelden dezelfde afspraken, vanzelfsprekend zo geformuleerd dat ze passen bij de leeftijd van het kind. Aan het begin van ieder schooljaar maken we in alle groepen afspraken over het met respect omgaan met elkaar, de zorg voor het materiaal en het netjes houden van school en schoolomgeving.
Schorsing situatie A
Schorsing situatie B
In een crisissituatie, waarin een leerling zich dusdanig gedraagt, dat de fysieke, dan wel sociale veiligheid van anderen en/of die van zichzelf niet meer kan worden gewaarborgd, of de ongestoorde voortgang van het onderwijs wordt belemmerd, kan het bestuur met onmiddellijke ingang de schorsingsmaatregel nemen. Er vindt overleg plaats met de ouders en de betrokken groepsleerkracht.
Als het schoolbestuur een leerling wil verwijderen dan moet het bestuur daarover met de ouders overleggen. Blijft het schoolbestuur bij het besluit, dan kunnen de ouders schriftelijk bezwaar aantekenen. Een besluit tot verwijdering wordt getoetst door een onafhankelijke Geschillencommissie Passend Onderwijs. Wanneer de ouders bij het schoolbestuur bezwaar hebben gemaakt tegen de verwijdering, dient het schoolbestuur het oordeel van de commissie af te wachten voordat er op het bezwaar beslist wordt. Het oordeel van de commissie in niet bindend. Het schoolbestuur moet zowel aan de ouders als aan de commissie aangeven wat het met het oordeel van de commissie doet. Als het schoolbestuur van het oordeel afwijkt, moet de reden van die afwijking in de beslissing vermeld worden. Als het schoolbestuur vasthoudt aan het besluit om de leerling te verwijderen, dan kunnen de ouders in beroep gaan bij de rechter. Als het besluit eenmaal is genomen, mag een schoolbestuur niet onmiddellijk de leerling van school verwijderen. Het bestuur moet namelijk eerst een andere school vinden voor de betrokken leerling.
Mocht verwijdering leiden tot dreigend thuiszitten wordt door school het thuiszittersprotocol gevolgd, zoals dat is te vinden op: Handreiking-verzuim-en-voorkomen-van-thuiszitten-2016-2017.pdf
Ook herhaaldelijk ernstig wangedrag van één van de ouders kan uiteindelijk een reden zijn om tot verwijdering van de leerling over te gaan. Het motiveringsbeginsel brengt met zich mee dat het bij een besluit tot verwijdering altijd gaat om het afwegen van de belangen van de leerplichtige leerling tegen die van het herstel of behoud van de rust en veiligheid of de goede en ongestoorde voortgang van het onderwijs op de school.
Bij welk soort gedrag spreken we over schorsing en verwijdering, waar denken we dan aan?